Tekst

Værdigrundlaget omfatter elever, ansatte og forældrene.

Baunehøjskolens værdigrundlag (december 2015)

Skolen har fire værdier: Trivsel, Udvikling, Sundhed og Læring

Trivsel:

  • Vi lever efter devisen: ”Du skal kunne lide at være her, og jeg skal kunne lide at være her”.

  • Vi har trivselsplaner for hver afdeling.

  • Vi understøtter børnenes trivsel gennem god overlevering fra et klassetrin til det næste.

     

    Udvikling:

     

  • Vi møder eleverne, der hvor de er, og vi observerer og evaluerer eleverne individuelt og som gruppe.

  • Vi udvikler eleverne fagligt i forhold til deres individuelle udgangspunkt. Det betyder i praksis at vi inkluderer og differentierer i skolen.

  • Vi udvikler børnene til at blive sociale mennesker ved at lære dem at indgå ansvarligt i et fællesskab

  • Vi giver den enkelte elev udviklingsmuligheder personligt, socialt og fagligt.

  • Vi er kendt for at være en udviklingsorienteret skole.

Sundhed:

  • Madpakken skal give energi hele dagen. Derfor henstiller vi til, at madpakkerne er fyldt med gode ting, som giver energi og overskud til de lange dage.

  • Vi skærer det usunde fra. Det betyder, at kage/slik gerne må deles ud i forbindelse med fødselsdage – ellers ikke. Eleverne drikker vand – ikke sodavand og energidrikke.

  • Vi sikrer bevægelse for alle. Det betyder, at alle elever skal ud i minimum 15 minutter efter frokost – også udskolingen.

  • De voksne er rollemodeller: Det indebærer, at voksne ikke spiser underlødig mad og drikker energidrik/sodavand foran eleverne.

Læring:

  • Vi har synlige læringsmål

  • Børnene ved, hvad de skal lære

  • Børnene ved hvorfor de skal lære det